Symposium PDF Afdrukken E-mail

Streekbieren nemen hun kansen

Op 22 december 2012 vond het symposium ‘Kansen voor Streekbieren’ plaats in Hilvarenbeek. Dit symposium is georganiseerd door Museumbrouwerij De Roos. Hieronder een samenvatting.

Download hier de powerpointpresentatie

De organisatie mag terugkijken op een zeer geslaagd symposium: circa tachtig enthousiaste en betrokken deelnemers (meest uit de regio, maar ook uit Friesland, West-Friesland, de Achterhoek en uiteraard ook uit België), drie inleiders van prima kwaliteit met een goed verhaal, een goede discussie en een geanimeerde proeverij.

Aandachtspunt was wel de afwezigheid van de lokale middenstand; natuurlijk: 22 december is een drukke dag vóór de feestdagen.

Prof. dr. Gerard Rooijakkers beet de spits af. Hij zette een knap wetenschappelijk betoog neer, zo boeiend en toegankelijk dat wellicht toch nog enkele brouwers een universitaire studie gaan overwegen.

Gerard vertelde, dat bier heel lang werd beschouwd als een ‘magisch product’: er verandert iets in de structuur, met name door het gisten. Brouwers werden in sommige situaties dan ook als een soort tovenaars beschouwd, omdat zij die structuurverandering kennelijk begrepen en konden beheersen.

Hij ging ook in op de maatschappelijke plaats van het bier in de middeleeuwen tot circa begin 20e eeuw. Het aanbieden en accepteren van bier was een kernelement van de wederkerigheid, die de samenleving kenmerkte. Je deed als vanzelfsprekend wat voor de buren e.d. en zij deden dat voor jou. In sommige streken van het land kennen we dat nu nog als ‘naoberplicht’.

Gerard maakte samen met ons een ontdekkingsreis langs een aantal factoren, die van belang zijn om de regionale identiteit als zodanig voldoende voor het voetlicht te brengen: • Ambachtelijk: eenvoudig en kleinschalig • Historische connotatie: refererend aan tradities • Ecologisch: biologisch verantwoord • Regio gebonden Deze factoren versterken de emotionele binding met de streek en met het product.

Belangrijk is ook: ‘Vertel het Verhaal’. Een coöperatieve opzet maakt de aanpak vaak effectiever. Natuurlijk proberen de confectiebrouwers ook die binding tot stand te brengen; denk maar aan Ons Bier en de associatie tussen Heineken en Skyfall.

Paul Spapens was de volgende spreker. Hij legde het accent op de regionale identiteit en het belang van een culinair chauvinisme. Ook Paul onderstreepte het belang van de emotionele binding. Hij wees op de ontkerkelijking, maar tevens op de inspiratie die religieus erfgoed voor veel mensen betekent. Trappistenbier, met de authentiek kloosterlijke uitstraling speelt daar goed op in.

Paul werkte het begrip culinair chauvinisme verder uit; hij had de indruk dat onze zuiderburen daar wel wat verder mee zijn. Toch is dat zeker niet meer helemaal terecht. In Brabant zijn we behoorlijk aan het bijtrekken, maar we hebben nog steeds wat last van het calvinisme, dat aan de orde was tijdens de wederopbouw van na de oorlog.

Volgens Paul gaat hij het positioneren van streekbieren vooral om de beeldvorming. Authenticiteit kan een belangrijk marketingmiddel zijn. Paul werkte dat begrip verder uit: • Puur
• Inspirerend
• Uitzonderlijk
• Geloofwaardig

Ook Paul onderstreept het belang van ‘Vertel het Verhaal’. Een herleving van de Groot Kempische Cultuurdagen zou een heel goede basis kunnen zijn voor zo’n verhaal. Paul gaf ons nog een advies, dat zeer de moeite waard is van nader onderzoek: creëer een kwaliteitstabel voor Brabantse Bieren (à la authentic Trappist).

Dirk Geysels ten slotte, vertelde ons het verhaal van de inmiddels regionaal algemeen bekende Gageleer. De Gageleer zag voor het eerst het licht in 1995 als bier ter ondersteuning van Natuurpunt De Liereman in Oud-Turnhout. Het ging om proefbrouwsels van 50 liter. De doelstellingen waren en zijn idealistisch: een natuurproduct als ondersteuning van een natuurgebied.

In 1997 was het recept voldoende stabiel; men richtte een soort coöperatie op met vijf vennoten, die elk circa € 7.000,- stortten. Promotie was erg belangrijk: de pers, maar ook free publicity via Natuur en Toerisme. De televisie bleek veel belangstelling te hebben.

Men ontmoette natuurlijk allerlei problemen op het gebied van de logistiek:
• Waar kun je stabiel en in de gewenste hoeveelheden brouwen?
• Hoe kom je aan grondstoffen van voldoende stabiele kwaliteit?
• Waar sla je je voorraden op?
• Hoe krijg je het spul bij de klant? Dirk vertelde dat het voorkwam dat op kerstavond om half acht nog bij een klant in Wilrijk stond.
• Hoe zorg je voor een verpakking, die voldoende de aandacht trekt?

De Gageleer had in De Liereman als het ware zijn eerste eigen café.

Gedurende ongeveer een jaar had men een contract met een zelfstandige, die m.n. beurzen en potentiële klanten bezocht.

Naast een geweldige inzet van vrijwilligers van allerlei soorten deskundigheid en vaardigheid blijkt een stabiele en voldoende gedeelde en gedragen visie bleek van cruciaal belang.

Een leuk trucje om slijterijen te stimuleren De Gageleer te voeren blijkt het creëren van fakevraag.

In 2012 passeerde De Gageleer de mijlpaal van 1.000 hl. Volgens Dirk is dit een productie, waarvan de opbrengst de salariëring van één medewerker zou kunnen dragen. Daaronder moeten we vaststellen dat de inzet en de resultaten blijven steken op het niveau ‘liefdewerk-oud papier’.

Na het symposium vertrok het hele gezelschap naar het proeflokaal voor de uitslag van de brouwwedstrijd. Het bleef nog lang onrustig in het museum.

Ruud Groenendijk

 

Volg ons!

FacebookTwitter logo

Roosbier op de wisseltap

Banner

Foto's Bierfestival 2014

bierfestival2012 th